SRT Hellcat Forum banner
41 - 59 of 203 Posts
Mijn begrip is dat de roots-stijl iets minder efficiënt is dan het twin-screw-ontwerp. Omdat het echter een symmetrisch 4-lobben-ontwerp is, is het veel gemakkelijker voor de lagers en kan het sneller draaien om het verschil goed te maken en is het waarschijnlijk veel betrouwbaarder om te overtoeren - in tegenstelling tot de IHI die graag het mannelijke rotorlager verbrandt bij overtoeren, omdat het 5:3 van de ingaande as-snelheid draait.
Mijn ouderwetse begrip was Twin Screw>TVS>Roots-stijl. Maar TVS-blazers zoals de 2650 hebben de kloof met TS-blazers zoals whipples gedicht. Dat rotorpack is uniek omdat het boost opbouwt op een manier die vergelijkbaar is met een centrifugaalblazer. Niet helemaal hetzelfde, maar je ziet niet de directe volledige boost zoals bij de TS en roots. Maar hun efficiëntiebereik is over het algemeen hoger in de RPM en kan HP goed voorbij de efficiëntie van bijvoorbeeld een whipple of oudere Eaton Roots dragen. Ik had een maggie 2650 op mijn ZL1 en bij een WOT-hit zou hij rond de 8 psi beginnen en de boost opbouwen tot ongeveer 15 psi maximaal met de 90 mm katrol die ik had. Niet de directe hit van een whipple, maar meer gecontroleerd. Maar man, wat deed hij het goed.

Waarschijnlijk is de reden dat het niet eerder is gedaan, dat er geen vraag was. De OEM-blower heeft na het porten een aantal zeer extreme setups ondersteund en daarnaast had Whipple de markt afgedekt. Ik begrijp dat mensen enthousiast zijn over een nieuw product, maar ik betwijfel of het veel beter zal zijn dan een geporteerde 2.4L of 2.7L OEM-blower.
Zeker niet op standaard of verhoogde vermogensniveaus. Maar als je voorbij het standaard efficiëntiebereik gaat, zal het veel beter zijn. Dat is het punt ervan.

Niet bij standaard of verhoogde vermogensniveaus, zeker. Maar als je voorbij het standaard efficiëntiebereik gaat, zal het veel beter zijn. Dat is het punt ervan.
Ik sta achter mijn bewering dat het niet veel beter zal zijn dan een bewerkte OEM. De standaard blower is gewoon zo verdomd goed ontworpen. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar ik ben er vrij zeker van dat ik in dit geval niet ongelijk zal krijgen.

Ik sta achter mijn bewering dat het niet veel beter zal zijn dan een geporte OEM. De standaard blower is gewoon zo verdomd goed ontworpen. Ik zou graag het tegendeel bewezen willen zien, maar ik ben er vrij zeker van dat ik dat in dit geval niet zal zijn.
Ik ben het eens, maar nogmaals tot op zekere hoogte. Als je 1000-1500 pk wilt, dan wil je een whipple TS of een 2650 TVS. De standaard blower heeft zijn plaats en dekt zeker een enorm scala aan behoeften. Maar als je meer wilt, ga je shoppen.

Persoonlijk zou ik graag het verschil zien tussen deze nieuwe Kong 2650 versus een standaard blower bij verschillende boostniveaus. Ik denk dat je gelijk zult hebben van standaard boost tot zeg 20-22psi. Daarbuiten heb je meer nodig. Dit is hetzelfde met de ZL1. Ik heb de maggie 2650 op mijn ZL1 gezet die verder standaard was, en het deed niet veel beter dan de standaard blower kon doen, behalve voor temperatuurregeling.

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat niemand dit eerder heeft gedaan? Het is een geweldig idee voor een simpele blower-swap en de standaard look. Ik kan niet wachten om te zien wat ze presteren op een standaard auto met standaard poelies.
Eens. Ik heb dit al meerdere keren gevraagd en het antwoord dat ik meestal kreeg was dat het te klein is. Dit zou interessant moeten worden.

Whipple-stijl genereert minder warmte dan de TVS-stijl
Dit was ook mijn begrip als het ging om inlaattemperaturen voor schroef vs. roots.
Helaas was het meeste dat ik tegenkwam net voor/toen de TVS 2650 en Whipple 3.0 rond de Covid-tijd werden uitgebracht.
Sommigen beweren dat de nieuwe Maggie intercooler bricks betere koelcapaciteiten hebben in vergelijking met de Whipple, maar ik ben nog steeds onbeslist als het hierop aankomt.

41 - 59 of 203 Posts