Als je een 2015-2016 Challenger/Charger hebt met de oudere RA3/4 Harman Uconnect-radio en de nieuwere 17+ Panasonic 8.4 Uconnect 4c-radio wilt die veel responsiever is, betere graphics heeft en volledige Android Auto/Apple Carplay-ondersteuning heeft, dan zal dit je helpen. Ik wil graag credits geven aan een post gemaakt door Tyla die een post over het onderwerp heeft gemaakt en ik heb wat informatie van hem gekregen:
Uconnect Conversiegids (15-16 Harman naar 17+ Panasonic)
Voor de goede orde, ik heb deze conversie uitgevoerd in een 2016 Challenger Hellcat met een automatische transmissie. Ik had uren besteed aan het onderzoeken van informatie en berichten op verschillende sites over de mogelijkheid om dit te doen en verschillende onderwerpen gelezen waar sommige mensen zeiden dat het kon en anderen zeiden dat sommige opties verloren zouden gaan, enz., dus ik aarzelde om het geld uit te geven. Oorspronkelijk overwoog ik de INFOTAINMENT-route, omdat ze het proces lijken te beheersen en beweerden dat hun radio's vooraf zijn geprogrammeerd om met onze voertuigen te werken. Het probleem voor mij was dat een opgewaardeerde radio (8.4 met NAV) van hen in principe $ 2400 kost en de realiteit is dat de radio niet gloednieuw is, maar een gebruikt exemplaar dat door hen is "gereviseerd". Ik betwijfel ook of ze daadwerkelijk enige echte programmering van de radio uitvoeren.
Ik dacht er toen over om een gok te wagen en een gebruikt exemplaar te kopen op eBay of uit een wrakvoertuig en een gok te wagen, maar gebruikte exemplaren gaan voor tussen de $ 1100 - $ 1400 en ik zou een gok wagen op de staat van het exemplaar en het scherm (de-laminatieproblemen). Dus kwam ik de post van Tyla tegen en na wat informatie uit de post te hebben gehaald en wat verder onderzoek te hebben gedaan, besloot ik dit te doen en wat mijn ervaring was. Het eindresultaat is dat alles werkt.
Met behulp van de onderdeelnummers uit de post waarnaar ik verwees, kocht ik online een gloednieuwe Panasonic 8.4 Uconnect-radio met NAV (onderdeelnummer 68322340AM). Dit onderdeelnummer via Mopar toont dat het apparaat bedoeld is voor een 2019 Chrysler 300, 2019 Challenger en 2019 Charger. Ik controleerde een paar online Mopar Parts-websites en het apparaat stond vermeld tussen $ 1300 - $ 1650, afhankelijk van de site. Ik kocht de mijne bij moparautopartsdirect.com omdat ze de goedkoopste prijs hadden die ik kon vinden. Ze waren meer dan $ 200 goedkoper dan sommige andere sites.
Ik kocht toen de nieuwere USB-hub (onderdeelnummer 68294075AA). Dit is de USB-hub die zich in de middenconsole bevindt. Dit onderdeel is vereist als je Android Auto/Apple Carplay wilt gebruiken. Ik heb er uiteindelijk een gloednieuwe gekocht op eBay omdat de prijs goedkoper was dan bij de dealer/Mopar-onderdelenwebsites.
Beide onderdelen arriveerden binnen een paar dagen. De installatie is vrij eenvoudig en ik had alles binnen 30 minuten geïnstalleerd. Je hoeft alleen maar de dashboard/instrumentenpaneelbekleding te verwijderen. Ik gebruikte een plastic trimtool en nam de tijd en de dashboard/instrumentenpaneelbekleding springt er gewoon uit de clips die hem vasthouden. Eenmaal verwijderd zijn er 4 schroeven die de radio op zijn plaats houden. Verwijder de 4 schroeven en dan kun je de radio-eenheid uit het dashboard trekken zodat je de achterkant kunt bereiken om de kabels/connectoren te verwijderen. Op de nieuwe radio bevond de plaatsing van sommige kabels zich op een andere plaats aan de achterkant, maar de connectoren zijn kleurgecodeerd en ook gecodeerd zodat ze maar op één manier kunnen worden geplaatst, dus je kunt het niet verknoeien. De nieuwe radio had een paar extra aansluitingen aan de achterkant, hoogstwaarschijnlijk voor verschillende voertuigen/opties. Maak je daar geen zorgen over, maar match gewoon de connectoren van je voertuig. Vervolgens heb ik de USB-hub in de middenconsole vervangen. De reparatiehandleiding/dealer zal je vertellen dat de middenconsole moet worden verwijderd om de hub te vervangen. Dit is niet waar en bespaart je een hoop tijd als je doet wat ik deed. Ik gebruikte gewoon een zeer dunne plastic trimtool samen met een kleine schroevendraaier om de clips op de oude unit in te drukken en hem eruit te trekken. Je kunt zien hoe de hub wordt vastgehouden door naar de nieuwe te kijken. Het consolecompartiment heeft voldoende flexibiliteit om de oude hub eruit te trekken. Sorry, ik heb geen foto's of video's om te delen over het proces, maar je kunt how-to-video's vinden in de post waarnaar ik verwees of op YouTube.
Ik heb mijn batterij niet losgekoppeld voordat ik de radio en hub verving. Eenmaal geïnstalleerd, startte ik de auto. De Uconnect kwam met een blauwe achtergrond. Sommige apps duurden een minuut om op het scherm te verschijnen. Ik wachtte een paar minuten tot de dingen synchroniseerden voordat ik iets testte. Na een paar minuten scrolde ik door het Uconnect-scherm. Ik had in andere berichten gelezen waar mensen die de radio hadden vervangen, een aantal van hun opties zoals stoelverwarming, klimaatregeling, enz. grijs hadden weergegeven alsof ze niet werden herkend. Al mijn opties zoals verwarmde/geventileerde stoelen, stuurwiel en klimaatregeling verschenen zoals ze zouden moeten en werkten samen met de radio en siriusxm. Eén ding dat ik opmerkte, was dat ik geen SRT-app/pictogram of iets voor prestatiepagina's zag. Ik scrolde door de instellingen op zoek naar iets met betrekking tot SRT of prestatiepagina's en er was niets. Ik probeerde ook mijn SRT-knop op mijn middenconsole en dat werkte niet. Iets anders dat ik in de Uconnect opmerkte, was dat toen ik naar de weergave-instellingen ging en "thema" selecteerde, het alleen opties voor Chrysler liet zien. De radio leek te verschijnen alsof hij in een Chrysler-product zat. Ik was enigszins bezorgd dat ik geen prestatiepagina's, rijmodi, enz. had, maar ik herinner me ook alle verhalen van mensen die hun batterij loskoppelden en prestatiepagina's verloren en het even duurde voordat ze terugkwamen. Ik merkte ook op dat de middenstapel op het dashboard normaal werkte, de auto de rode sleutel herkende, enz., Ik kon alleen de rijmodi niet veranderen. Eén ding dat ik opmerkte, was dat toen ik de auto uitzette, het SRT-splash-scherm op de Uconnect verscheen, dus ik dacht dat de dingen langzaam op gang kwamen. Ik besloot toen om de batterij los te koppelen. Ik liet hem ongeveer 15 minuten staan en sloot hem toen weer aan en probeerde alles opnieuw. Alles was nog hetzelfde als voorheen, geen SRT-knop, geen prestatiepagina's, enz.
Ik had gelezen waar Uconnect naar verluidt mensen had verteld om de ontsteking 3 keer op "AAN" te zetten, zonder de auto te starten en bij de 3e keer de auto te starten en een korte rit te maken en dat zou zogenaamd helpen om de dingen te herstellen. Ik probeerde dat tevergeefs, maar één ding dat ik opmerkte, was dat ik de weergave-"thema"-opties opnieuw controleerde en deze keer toonde het Dodge als de opties, dus ik wist dat de dingen langzaam terugkwamen. Sommige mensen hebben gezegd dat het een dag duurde voordat hun prestatiepagina's terugkwamen nadat ze ze hadden verloren door de batterij los te koppelen, enz. Ik weet niet waarom het zo lang zou duren, omdat het niets te maken heeft met de radio die iets OTA moet downloaden, aangezien alle software/programmering al op het apparaat staat, maar ik besloot de auto toch een nacht te laten staan. Snel vooruit naar de volgende ochtend. Ik startte de auto en toen het Uconnect-scherm aanging, merkte ik dat de rijmodi-knop nu aanwezig was. Zodra de Uconnect was geladen, had hij nog steeds het "lettertype" van Chrysler. Ik ging naar het weergavethema en alle Dodge-, 1,2,3,4,5,6-thema-opties waren aanwezig. Ik selecteerde een van de Dodge-thema's en toen veranderde het lettertype en alles verscheen zoals het hoorde. Ook de SRT-app/pictogram samen met prestatiepagina's was nu beschikbaar. De SRT-knop op de middenconsole werkte ook zoals het hoorde. Ik controleerde de SRT-modus, prestatiepagina's en alles is aanwezig en werkte zoals het hoorde. De nieuwere prestatiepagina-opties zoals de DYNO-grafiekoptie waren ook aanwezig en werkten. Onnodig te zeggen dat alles werkt zoals het hoort - alle apps, SRT-modi, prestatiepagina's, satellietradio, Android Auto, enz., alles werkt zoals het hoort en je zou nooit weten dat de radio-unit is verwisseld, tenzij iemand het je vertelde of je wist dat de auto een modeljaar 2016 was.
Ik ben erg blij met de upgrade. De nieuwere Uconnect-graphics zijn high-def en veel duidelijker en het systeem werkt veel sneller en soepeler dan de oude unit. Als ik bijvoorbeeld prestatiepagina's selecteer, laden ze binnen 2 of 3 seconden in plaats van de 15 tot 20 seconden die het zou duren om ze op de oude radio te laden. Ik weet dat sommige mensen hebben verklaard dat je de BCM moet flashen als je radio's verwisselt. Ik denk niet dat dat het geval is voor in ieder geval de 2016's. Ik heb op een paar plaatsen gelezen dat een modeljaar 2015 een BCM-flash vereist en soms problemen heeft met niet-werkende stoelverwarming. Ik kan daar niets over zeggen, want mijn auto is een 2016. In ieder geval voor iedereen met een modeljaar 2016 die de upgrade wil doen, zeg ik: doe het. Ik zou voorstellen om niet naar INFOTAINMENT te gaan en $ 2400 te betalen voor een gebruikt exemplaar dat is "opgefrist". De manier waarop ik de upgrade heb gedaan, was supergemakkelijk en de onderdelen waren gloednieuw. Mijn advies aan iedereen die de upgrade doet, is om niet in paniek te raken als dingen niet meteen werken, zoals geen SRT-modus, enz. Wees gewoon geduldig. Om welke reden dan ook duurt het even, en in mijn geval 's nachts, voordat alle modules in de auto met elkaar "praten" en worden gesynchroniseerd.
**Eén ding om op te merken, als je een actief Uconnect-abonnement had voordat je de swap deed, weet ik niet of dat wordt beïnvloed door het vervangen van de radio, want dat is het enige dat ik niet heb getest, omdat ik geen Uconnect-abonnement nodig heb. Mijn siruisxm werkt prima en de radio geeft het 4G-signaal weer, dus je hebt misschien geen probleem, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik het vermeldde.
Uconnect Conversiegids (15-16 Harman naar 17+ Panasonic)
Voor de goede orde, ik heb deze conversie uitgevoerd in een 2016 Challenger Hellcat met een automatische transmissie. Ik had uren besteed aan het onderzoeken van informatie en berichten op verschillende sites over de mogelijkheid om dit te doen en verschillende onderwerpen gelezen waar sommige mensen zeiden dat het kon en anderen zeiden dat sommige opties verloren zouden gaan, enz., dus ik aarzelde om het geld uit te geven. Oorspronkelijk overwoog ik de INFOTAINMENT-route, omdat ze het proces lijken te beheersen en beweerden dat hun radio's vooraf zijn geprogrammeerd om met onze voertuigen te werken. Het probleem voor mij was dat een opgewaardeerde radio (8.4 met NAV) van hen in principe $ 2400 kost en de realiteit is dat de radio niet gloednieuw is, maar een gebruikt exemplaar dat door hen is "gereviseerd". Ik betwijfel ook of ze daadwerkelijk enige echte programmering van de radio uitvoeren.
Ik dacht er toen over om een gok te wagen en een gebruikt exemplaar te kopen op eBay of uit een wrakvoertuig en een gok te wagen, maar gebruikte exemplaren gaan voor tussen de $ 1100 - $ 1400 en ik zou een gok wagen op de staat van het exemplaar en het scherm (de-laminatieproblemen). Dus kwam ik de post van Tyla tegen en na wat informatie uit de post te hebben gehaald en wat verder onderzoek te hebben gedaan, besloot ik dit te doen en wat mijn ervaring was. Het eindresultaat is dat alles werkt.
Met behulp van de onderdeelnummers uit de post waarnaar ik verwees, kocht ik online een gloednieuwe Panasonic 8.4 Uconnect-radio met NAV (onderdeelnummer 68322340AM). Dit onderdeelnummer via Mopar toont dat het apparaat bedoeld is voor een 2019 Chrysler 300, 2019 Challenger en 2019 Charger. Ik controleerde een paar online Mopar Parts-websites en het apparaat stond vermeld tussen $ 1300 - $ 1650, afhankelijk van de site. Ik kocht de mijne bij moparautopartsdirect.com omdat ze de goedkoopste prijs hadden die ik kon vinden. Ze waren meer dan $ 200 goedkoper dan sommige andere sites.
Ik kocht toen de nieuwere USB-hub (onderdeelnummer 68294075AA). Dit is de USB-hub die zich in de middenconsole bevindt. Dit onderdeel is vereist als je Android Auto/Apple Carplay wilt gebruiken. Ik heb er uiteindelijk een gloednieuwe gekocht op eBay omdat de prijs goedkoper was dan bij de dealer/Mopar-onderdelenwebsites.
Beide onderdelen arriveerden binnen een paar dagen. De installatie is vrij eenvoudig en ik had alles binnen 30 minuten geïnstalleerd. Je hoeft alleen maar de dashboard/instrumentenpaneelbekleding te verwijderen. Ik gebruikte een plastic trimtool en nam de tijd en de dashboard/instrumentenpaneelbekleding springt er gewoon uit de clips die hem vasthouden. Eenmaal verwijderd zijn er 4 schroeven die de radio op zijn plaats houden. Verwijder de 4 schroeven en dan kun je de radio-eenheid uit het dashboard trekken zodat je de achterkant kunt bereiken om de kabels/connectoren te verwijderen. Op de nieuwe radio bevond de plaatsing van sommige kabels zich op een andere plaats aan de achterkant, maar de connectoren zijn kleurgecodeerd en ook gecodeerd zodat ze maar op één manier kunnen worden geplaatst, dus je kunt het niet verknoeien. De nieuwe radio had een paar extra aansluitingen aan de achterkant, hoogstwaarschijnlijk voor verschillende voertuigen/opties. Maak je daar geen zorgen over, maar match gewoon de connectoren van je voertuig. Vervolgens heb ik de USB-hub in de middenconsole vervangen. De reparatiehandleiding/dealer zal je vertellen dat de middenconsole moet worden verwijderd om de hub te vervangen. Dit is niet waar en bespaart je een hoop tijd als je doet wat ik deed. Ik gebruikte gewoon een zeer dunne plastic trimtool samen met een kleine schroevendraaier om de clips op de oude unit in te drukken en hem eruit te trekken. Je kunt zien hoe de hub wordt vastgehouden door naar de nieuwe te kijken. Het consolecompartiment heeft voldoende flexibiliteit om de oude hub eruit te trekken. Sorry, ik heb geen foto's of video's om te delen over het proces, maar je kunt how-to-video's vinden in de post waarnaar ik verwees of op YouTube.
Ik heb mijn batterij niet losgekoppeld voordat ik de radio en hub verving. Eenmaal geïnstalleerd, startte ik de auto. De Uconnect kwam met een blauwe achtergrond. Sommige apps duurden een minuut om op het scherm te verschijnen. Ik wachtte een paar minuten tot de dingen synchroniseerden voordat ik iets testte. Na een paar minuten scrolde ik door het Uconnect-scherm. Ik had in andere berichten gelezen waar mensen die de radio hadden vervangen, een aantal van hun opties zoals stoelverwarming, klimaatregeling, enz. grijs hadden weergegeven alsof ze niet werden herkend. Al mijn opties zoals verwarmde/geventileerde stoelen, stuurwiel en klimaatregeling verschenen zoals ze zouden moeten en werkten samen met de radio en siriusxm. Eén ding dat ik opmerkte, was dat ik geen SRT-app/pictogram of iets voor prestatiepagina's zag. Ik scrolde door de instellingen op zoek naar iets met betrekking tot SRT of prestatiepagina's en er was niets. Ik probeerde ook mijn SRT-knop op mijn middenconsole en dat werkte niet. Iets anders dat ik in de Uconnect opmerkte, was dat toen ik naar de weergave-instellingen ging en "thema" selecteerde, het alleen opties voor Chrysler liet zien. De radio leek te verschijnen alsof hij in een Chrysler-product zat. Ik was enigszins bezorgd dat ik geen prestatiepagina's, rijmodi, enz. had, maar ik herinner me ook alle verhalen van mensen die hun batterij loskoppelden en prestatiepagina's verloren en het even duurde voordat ze terugkwamen. Ik merkte ook op dat de middenstapel op het dashboard normaal werkte, de auto de rode sleutel herkende, enz., Ik kon alleen de rijmodi niet veranderen. Eén ding dat ik opmerkte, was dat toen ik de auto uitzette, het SRT-splash-scherm op de Uconnect verscheen, dus ik dacht dat de dingen langzaam op gang kwamen. Ik besloot toen om de batterij los te koppelen. Ik liet hem ongeveer 15 minuten staan en sloot hem toen weer aan en probeerde alles opnieuw. Alles was nog hetzelfde als voorheen, geen SRT-knop, geen prestatiepagina's, enz.
Ik had gelezen waar Uconnect naar verluidt mensen had verteld om de ontsteking 3 keer op "AAN" te zetten, zonder de auto te starten en bij de 3e keer de auto te starten en een korte rit te maken en dat zou zogenaamd helpen om de dingen te herstellen. Ik probeerde dat tevergeefs, maar één ding dat ik opmerkte, was dat ik de weergave-"thema"-opties opnieuw controleerde en deze keer toonde het Dodge als de opties, dus ik wist dat de dingen langzaam terugkwamen. Sommige mensen hebben gezegd dat het een dag duurde voordat hun prestatiepagina's terugkwamen nadat ze ze hadden verloren door de batterij los te koppelen, enz. Ik weet niet waarom het zo lang zou duren, omdat het niets te maken heeft met de radio die iets OTA moet downloaden, aangezien alle software/programmering al op het apparaat staat, maar ik besloot de auto toch een nacht te laten staan. Snel vooruit naar de volgende ochtend. Ik startte de auto en toen het Uconnect-scherm aanging, merkte ik dat de rijmodi-knop nu aanwezig was. Zodra de Uconnect was geladen, had hij nog steeds het "lettertype" van Chrysler. Ik ging naar het weergavethema en alle Dodge-, 1,2,3,4,5,6-thema-opties waren aanwezig. Ik selecteerde een van de Dodge-thema's en toen veranderde het lettertype en alles verscheen zoals het hoorde. Ook de SRT-app/pictogram samen met prestatiepagina's was nu beschikbaar. De SRT-knop op de middenconsole werkte ook zoals het hoorde. Ik controleerde de SRT-modus, prestatiepagina's en alles is aanwezig en werkte zoals het hoorde. De nieuwere prestatiepagina-opties zoals de DYNO-grafiekoptie waren ook aanwezig en werkten. Onnodig te zeggen dat alles werkt zoals het hoort - alle apps, SRT-modi, prestatiepagina's, satellietradio, Android Auto, enz., alles werkt zoals het hoort en je zou nooit weten dat de radio-unit is verwisseld, tenzij iemand het je vertelde of je wist dat de auto een modeljaar 2016 was.
Ik ben erg blij met de upgrade. De nieuwere Uconnect-graphics zijn high-def en veel duidelijker en het systeem werkt veel sneller en soepeler dan de oude unit. Als ik bijvoorbeeld prestatiepagina's selecteer, laden ze binnen 2 of 3 seconden in plaats van de 15 tot 20 seconden die het zou duren om ze op de oude radio te laden. Ik weet dat sommige mensen hebben verklaard dat je de BCM moet flashen als je radio's verwisselt. Ik denk niet dat dat het geval is voor in ieder geval de 2016's. Ik heb op een paar plaatsen gelezen dat een modeljaar 2015 een BCM-flash vereist en soms problemen heeft met niet-werkende stoelverwarming. Ik kan daar niets over zeggen, want mijn auto is een 2016. In ieder geval voor iedereen met een modeljaar 2016 die de upgrade wil doen, zeg ik: doe het. Ik zou voorstellen om niet naar INFOTAINMENT te gaan en $ 2400 te betalen voor een gebruikt exemplaar dat is "opgefrist". De manier waarop ik de upgrade heb gedaan, was supergemakkelijk en de onderdelen waren gloednieuw. Mijn advies aan iedereen die de upgrade doet, is om niet in paniek te raken als dingen niet meteen werken, zoals geen SRT-modus, enz. Wees gewoon geduldig. Om welke reden dan ook duurt het even, en in mijn geval 's nachts, voordat alle modules in de auto met elkaar "praten" en worden gesynchroniseerd.
**Eén ding om op te merken, als je een actief Uconnect-abonnement had voordat je de swap deed, weet ik niet of dat wordt beïnvloed door het vervangen van de radio, want dat is het enige dat ik niet heb getest, omdat ik geen Uconnect-abonnement nodig heb. Mijn siruisxm werkt prima en de radio geeft het 4G-signaal weer, dus je hebt misschien geen probleem, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik het vermeldde.